11
  • Admin
  • 02 سپتامبر 20
  • وبلاگ
  • هیچ نظر
برنامه نود و نه عادل فردوسی پور

برنامه 99 عادل فردوسی پور

برنامه اینترنتی عادل فردوسی پور

برنامه نود و نه عادل فردوسی پور

بازگشت عادل فردوسی پور بعد از ماه ها دوری از برنامه سازی تلویزیونی یکی از پربیننده اخبار ساعات گذشت بوده است. براساس این اخبار عادل فردوسی پور با برنامه ای اینترنتی به اسم نود و نه که درون مایه ای شبیه به برنامه قبلی اش 90 دارد قرار است به خانه های مردم بازگردد. زمان پخش برنامه 99 عادل فردوسی پور همزمان با آغاز لیگ برتر بیستم هر دوشنبه و درست همزمان با پخش نود و البته فوتبال برتر است که از طریق یک تلویزیون اینترنتی پخش شود. در برخی اخبار نام این برنامه نودنو اعلام شده در حالی که اسم صحیح برنامه 99 (نود و نه) است.

برنامه نود و نه عادل فردوسی پور احتمالاً به صورت انحصاری در یک پلتفرم خاص پخش نخواهد شد بلکه در پلتفرم های مختلفی از جمله نماوا، فیلیمو و کافه بازار تولید و پخش خواهد شد. نکته ی دیگر این که برنامه 99 احتمالاً به صورت ضبط شده و غیر زنده پخش خواهد شد.

بازگشت عادل فردوسی پور از طریق پلتفرم های اینترنتی این شک و شبهه‌ را به یقین می رساند که وی از خیر بازگشت به تلویزیون گذشته و پا به دنیای سحرآمیزتر اینترنت گذاشته است. همچنین گفته می شود که عادل فردوسی پور در حال آماده سازی مقدمات این کار است که به عنوان گزارشگر هم در لیگ بیستم فعالیت کند و قصد دارد با قدرت به فضای رسانه ای برگردد، اما این بار بیرون از صدا و سیما و در قالب پلتفرم‌ ای اینترنتی.

موضوع تولید و پخش برنامه نود و نه عادل فردوسی پور با انتشار مجوز از سوی وزارت ارشاد شکل جدی تری به خود گرفت. اتفاقی که می تواند خیل طرفداران عادل و برنامه نود را خوشحال کند و  از هم اکنون در فضای مجازی و سایت های مختلف می توان آن را احساس کرد.

با این وجود اما نگاه دقیق تر به ماجرای پخش برنامه 99 برخی چالش ها را پیش روی پخش این برنامه نشان می دهد. در ابتدای شهریور ماه امسال 26 نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی را به منظور ساماندهی حوزه انتشار محتوا(صوت و تصویر) با عنوان طرح اصلاح بند (۲۹) ماده (۲) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس مجلس دادند:

به منظور ساماندهی حوزه انتشار محتوا (صوت و تصویر) بر اساس اصول چهل و چهارم و یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی و نظریه‌های تفسیری آن و نیز مرقومه مقام معظم رهبری مبنی بر مسئولیت سازمان صدا و سیما در حوزه تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و با عنایت به ضرورت ساماندهی فرهنگی سریال‌های نمایش خانگی که بدون نظارت کافی در جامعه عرضه می‌شود، طرح تقدیم می‌شود.

اما موضوع مهم یکی از تبصره های این طرح است که در آن آمده است:

صدور هرگونه مجوز و نظارت بر فرآیند تولید و پخش کلیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از جمله ساختارهای مستند، مسابقات، انیمیشن، سریال، برنامه‌های گفتگو محور و ترکیبی بر عهده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

طرحی که چالش بزرگ و جدیدی را میان وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما در راه تولیدات خارج از فضای صدا و سیما به وجود آورده است.

از آنجایی که براساس برخی اخبار حوزه فرهنگ و هنر مسئولیت تولید مجوز از ابتدای تیرماه به سازمان صدا و سیما سپرده شده است و با توجه به اینکه سازمان صدا و سیما هنوز ساز و کار اجرای صدور مجوز را اعلام نکرده احتمال دارد با توجه اتفاقات دو سال گذشته که بین مدیران ارشد سازمان و عادل و برنامه نود رخ داده  تولید و پخش برنامه نود و نه عادل فردوسی پور نیز با چالش کسب مجوز روبه رو شود.

با این وصف باید دید برنامه جدید فردوسی پور که دست کم در همان شروعش یک برنامه بسیار پربیننده خواهد بود می تواند مجوز لازم را از سازمان صدا و سیما برای پخش اینترنتی به دست بیاورد یا خیر. چرا که به نظر این می تواند اصلی ترین چالش حال حاضر پیش روی برنامه جدید نود و نه و تهیه کننده اش  باشد. طرحی که بسیاری از سریال های نمایش خانگی و تولیدات این بخش را در ماه های اخیر تحت تاثیر قرارداده است حالا بازگشت عادل را منوط به صدور مجوز از صدا و سیما کرده است.

این اولین بار نیست که یک مجری تلویزیونی مشهور شروع به ساخت برنامه ای اینترنتی می کند و پیش از این رضا رشیدپور نیز در آپارات برنامه ای به اسم دید در شب ساخته بود که با استقبال خوبی نیز مواجه شد و زمینه‌ساز بازگشت او به تلویزیون شد. باید منتظر ماند و دید که آیا این اتفاق برای عادل فردوسی پور نیز رخ خواهد داد یا خیر.

آخرین تلاش VODها برای پخش یک برنامه ورزشی محور در این پلتفرم های اینترنتی به برنامه زابیواکا برمی گردد که از شبکه اینترنتی آیو اسپرت پخش می شد و با حواشی زیادی همراه شد؛ حواشی به قدری بود که در نهایت قسمت آخر این برنامه توقیف شد و پخش نشد. با این حال قیاس این دو برنامه صحیح نیست و نباید فراموش کرد که مجریان زابیواکا سابقه چندانی در صدا و سیما نداشتند و عادل فردوسی پور با خطوط قرمز این سازمان بیشتر آشناست و بعید است برنامه خود را به تیغ توقیف برساند.

مطالب پیشنهادی

0 دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها

ارسال نظر

پست‌الکترونیکی شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *